Horor GOSPODAR MRTVIH najosobniji je film velikog kanadskog redatelja s kojim se natjecao u službenoj konkurenciji festivala u Cannesu!

Isprva zamišljen kao televizijska serija, novi body horor prominentnog kanadskog redatelja Davida Cronenberga GOSPODAR MRTVIH u konačnici je ipak pretvoren u dugometražni film koji je svoju svjetsku premijeru doživio na festivalu u Cannesu gdje se natjecao u službenoj konkurenciji za prestižnu nagradu Zlatna palma. Premda je Cronenberg još 2018. godine napisao scenarij za dvije epizode onoga što je trebala biti televizijska serija, Netflix je u konačnici odustao od projekta pa je redatelj odlučio cijelu priču pretvoriti u dugometražni projekt svojstven vlastitoj reputaciji koju je stvarao desetljećima. Cronenberg je redatelj koji filmove snima već pedeset godina i s pravom se može reći da je on sam praktički oformio svojevrsnu potkategoriju horor žanra – body horor. Krhkost, poezija, savitljivost mesa te naš strah od toga da će nad istima biti počinjeno nasilje glavne su karakteristike ovog podžanra kojeg je Cronenberg doveo do savršenstva. Njegove filmske teme tijekom cijelog njegovog stvaralaštva ostale su dosljedne njegovoj filmografiji pa se danas djela koja je režirao nazivaju „kronenbergovskim filmovima“ (baš kao što je to slučaj s filmovima, na primjer, Ingmara Bergmana ili Davida Lyncha). Cronenbergov najnoviji uradak GOSPODAR MRTVIH nikako nije izuzetak, već dapače, dodatno potvrđuje redateljevu ljubav prema vlastito kreiranom žanru koji se u ovom filmu bavi temama integriteta i snage. Posebnost ovog filma svakako leži i u činjenici da se radi o možda i najosobnijem Cronenbergovom filmu kojeg je snimio u karijeri budući je 2017. godine ostao bez voljene supruge Carolyn koja je preminula od raka, a s kojom se u braku nalazio pune 43 godine. Ova neobična, ali Cronenbergu toliko svojstvena mješavina žanrova znanstvene fantastike, horora, drame i trilera u domaća kina ne može stići u boljem trenutku – od 30. listopada, taman uoči Noći vještica!

U filmu GOSPODAR MRTVIH, uspješni poduzetnik Karsh (Vincent Cassel) dizajnirao je visoko tehnološko groblje, nalik na mauzolej, opremljen kamerama koje omogućavaju korisnicima pregledavanje tijela njihovih najbližih u realnom vremenu. Karsh je ovu najmoderniju tehnologiju naziva GraveTech kreirao iz razloga što je upravo izgubio suprugu Beccu (Diane Kruger) nakon iscrpljujuće bolesti. S njezinom sestrom blizankom Terry (također Kruger), njezinim bivšim suprugom Mauryjem (Guy Pearce) te sa svojom asistenticom u obliku umjetne inteligencije (kojoj glas posuđuje Kruger), a o kojoj je postao iznimno ovisan, Kersh učestalo raspravlja o tome kako ima problema nastaviti s normalnim životom. No, nakon što jedno od groblja biva vandalizirano, uključujući i Beccin grob, Karsh pokreće istragu premda se čini da će pronalazak odgovornih biti puno teži nego je to on zamislio, jer osumnjičenih ne nedostaje…
Tipično za Cronenberga kad snima kanadske filmove niti u ovome nije radio s kanadskim glumcima, već sa stranim. Tako su glavne uloge u GOSPODARU MRTVIH ostvarili Vincent Cassel, Diane Kruger, Guy Pearce i Sandrine Holt. Još u fazi pretprodukcije za film su bili vezani Viggo Mortensen i Lea Seydoux, ali njih oboje su zbog drugih obaveza morali otpasti pa je Cronenberg umjesto njih angažirao Cassela i Krugericu. Kao koprodukcija Francuske i Kanade, horor GOSPODAR MRTVIH snimao se u svibnju i lipnju 2023. godine u Torontu, a svjetsku je premijeru imao godinu dana kasnije u Cannesu. U jesen prošle godine prikazao se i na festivalima u Torontu i New Yorku. „Inspiraciju za nastanak ovog filma pronašao sam u židovskoj filozofiji o duši i tijelu“, za internetsku stranicu RogerEbert.com izjavio je David Cronenberg povodom dolaska filma u američka kina ranije ove godine te nastavio: „Pogrešno je misliti da mi je rad na ovom filmu bio poput terapije nakon gubitka supruge. Za mene, umjetnost nije terapija te ne predstavlja neki oblik katarze. Jednom je kod mene u Toronto stigao talijanski psihijatar koji je želio razgovarati zbog toga što je volio pisati o filmovima iz perspektive psihijatrije. Jedna od stvari koju me pitao bila je i kako se nosim s gubitkom na što sam mu odgovorio da patim i da je to način s kojim se nosim s tim. A on mi je odgovorio da mi upravo zbog toga nije potrebna nikakva terapija“, objašnjava redatelj u intervjuu. Cronenberg za veliku većinu filmova – pa tako i za GOSPODARA MRTVIH – tvrdi da su u svojoj srži ljubavne priče koje su također i humoristične: „Na neki čudan način radi s o romantičnim komedijama. Za mene to je esencija ljudskog života i jedan od primarnih razloga zbog čega ljudi žele biti živi i nastavljaju sa životom“, rekao je redatelj.

Horor GOSPODAR MRTVIH filmska je kritika dobro prihvatila. Na popularnoj internetskoj stranici Rotten Tomatoes koja se bavi prikupljanjem tekstova filmskih kritičara diljem svijeta, GOSPODAR MRTVIH do danas je skupio 75% pozitivnih ocjena filmske struke, a postotak je temeljen na više od 180 zaprimljenih tekstova. Kritičarski konsenzus jest da Cronenberg u ovom filmu razmišlja o ljubavi unutar velikog gubitka pa je njegova glavna tema osobno i vrlo neobično preispitivanje tuge i žalosti. Na filmskom festivalu u Torontu, GOSPODAR MRTVIH postavljen je na listu deset najboljih kanadskih filmova godine, a u lipnju ove godine ugledni medij IndieWire Cronenbergov je film smjestio na 39. mjesto liste stotinu najboljih filmova ovog desetljeća. U dobi od 82 godine, David Cronenberg još uvijek piše i snima filmove koji izgledaju svježe, a GOSPODAR MRTVIH kao detaljno razrađena nekrofilska meditacija o gubitku i čežnji uistinu je jedinstveno i originalno filmsko djelo ne samo potkategorije horora već i sedme umjetnosti općenito.
Znanstveno fantastični horor GOSPODAR MRTVIH u domaća kina stiže u četvrtak, 30. listopada!