Energična satira redatelja koji se nalazi na vrhuncu autorskog stvaralaštva!

Dobitnik nagrade za najbolji scenarij na festivalu u Berlinu, rumunjski redatelj Radu Jude donosi nam novu dozu svog poznatog miksa drame, komedije, humanizma i realizma!

U dosadašnjem tijeku 21. stoljeća u europskoj kinematografiji rumunjski redatelji ostavili su neizbrisivi trag. Jedan od najupečatljivijih od njih svakako je Radu Jude, 45-godišnji filmaš koji se u svojoj karijeri već može pohvaliti s nizom izuzetno uspješnih, hvaljenih i nagrađivanih djela sedme umjetnosti na kojima mu ne bi pozavidili niti puno razvikaniji redatelji. Njegov novi filmski projekt energična je satira KONTINENTAL ’25 koja funkcionira kao mješavina drame, komedije, humanizma i realizma – svih onih sastojaka koje redatelj Jude toliko voli ukomponirati u svoja filmska ostvarenja. Dramedija KONTINENTAL ’25 svjetsku je premijeru doživjela na ovogodišnjem festivalu u Berlinu gdje se natjecala u službenoj konkurenciji za nagradu Zlatni medvjed, a u konačnici je Radu Jude osvojio Srebrnog medvjeda za najbolji scenarij. Nastavak je to njegovog uspješnog pojavljivanja na ovom utjecajnom i poznatom svjetskom festivalu gdje je prije četiri godine pobijedio s iznimno zabavnom, ali i poučnom crnom komedijom „Baksuzno bubanje ili bezumni pornić“, filmom koji je polučio uspjeh i kod publike. Jude se očito ne voli previše odmarati pa je tako od 2021. godine, kad je pobijedio u Berlinu pa sve do danas sveukupno snimio čak 12 filmova od čega je polovica dugometražnih iz čega se da zaključiti da se ovaj rumunjski redatelj trenutno nalazi na vrhuncu svog kreativnog stvaralaštva, a dokaz tome je i KONTINENTAL ’25 čiji je naslov direktno posuđen od velikog Roberta Rossellinija („Europa ’51“). S velikom većinom svojih filmova, Jude gledatelje izvlači iz vlastite komfor zone te ispred njih postavlja zrcalo u kojem će oni vidjeti sebe, ljude bliske sebi ili one kojima su okruženi. Film KONTINENTAL ’25 nije iznimka, dapače, riječ je o filmu koji funkcionira kao refleksija stvarnosti s tom iznimkom što su ovdje određeni detalji uvećani, umanjeni ili skriveni čime redatelj gledatelju omogućava potpuno uranjanje u tematiku s kojom će se velika većina bez problema moći poistovjetiti. Drama s elementima komedije KONTINENTAL ’25 u domaća kina stiže od četvrtka, 9. listopada.

Nakon što ga istjeraju iz njegova skloništa u podrumu jedne kuće koja je stavljena na prodaju, beskućnik počini samoubojstvo. Orsolya, sudska ovršiteljica koja je angažirana da provede deložaciju na različite načine pokušava se nositi sa svojim osjećajem krivnje. Melanž drame i komedije ambijentiran je u Cluj, u etnički mješovitoj Transilvaniji, koji uslijed svoje transformacije u takozvani „pametni grad“ proživljava nasilnu gentrifikaciju, produbljivanje klasnih nejednakosti i kaotičan urbani razvoj. Svojom apsurdističkom oštricom Jude secira raznolike, ali komplementarne teme – krizu stanovanja, postsocijalističku ekonomiju, nacionalizam i moć jezika da petrificira društveni status. Njegovo odavanje hommagea spomenutoj Rossellinijevoj „Europi ’51“ više se odvija u obliku karikature negoli metafizičke tragedije. Jer, dok Rossellinijeva protagonistkinja, u interpretaciji nezaboravne Ingrid Bergman, pronalazi olakšanje za svoju grižnju savjesti u smislenom djelovanju i brizi za siromašne i bolesne (u svojevrsnoj modernoj inačici svetosti koja nailazi na licemjernu osudu okoline i nadležnih institucija), Judeova protagonistkinja, u interpretaciji Eszter Tompa, ne uspijeva pronaći razrješenje za svoju moralnu krizu i tijekom progresa filmske radnje postaje sve ovisnija o validaciji i utješnom mišljenju okoline, uljuljkujući svoju opterećenu savjest na način koji neće uzdrmati status quo i dovesti do stvarne promjene. Dilema protagonistkinje na neugodno precizan način reflektira moralni relativizam i konformizam karakterističan za doba genocida u kojem živimo – na koji nitko od nas nije imun. Orsolya nije ubojica – odnosno jest – u mjeri u kojoj su/smo to i svi ostali unutar šireg ekonomskog sustava koji živimo. Judeov film nije toliko satira koliko refleksija na apsurdne i kompleksne načine na koje ljudi reagiraju na tragične događaje, bilo da se odvijaju u neposrednoj blizini ili bivaju konzumirani na sigurnoj udaljenosti sveprisutnih ekrana.

Uz to što ga je režirao, Radu Jude je također i napisao scenarij za film KONTINENTAL ’25, a ideja za isti datira još od prije petnaest godina. Prema izjavi samog redatelja scenarij se izrodio iz priče koju je pročitao u jednom novinskom članku o sličnoj situaciji koja se dogodila u Rumunjskoj: „Zapamtio sam tu priču te sam želio napisati scenarij. Čak sam u jednom trenutku razgovarao s rumunjskim HBO-om oko snimanja televizijskog filma, ali ništa se od toga na kraju nije dogodilo. Vrijeme je prolazilo, ali priča me nije pustila, ostala mi je u umu, pogotovo kad se započela događati cijela ta situacija s razvojem nekretnina i sve većim povećanjem klasnih razlika u Rumunjskoj. Unatoč rastu bruto društvenog prihoda, jaz između bogatih i siromašnih još je veći, a to je nešto što je iznimno zabrinjavajuće“, u jednom je intervjuu rekao Radu Jude u vezi filma KONTINENTAL ’25. S pričom ovog djela, scenarist i redatelj Jude uspijeva uhvatiti mnoge kontradikcije koje se nalaze ispod naizgled spektakularnog razvoja glavnog grada Transilvanije, pogotovo traume njegove povijesti te nacionalističku netrpeljivost, razlike u društvenim statusima i ekonomsku situaciju između onih koji su uspjeli i onih koje je sustav napustio, između nesavršenosti političkog i sudskog aparata. U konačnici je Jude s ovim filmom uspio isto što i s većinom ostalih koje je snimio – istovremeno uznemiriti publiku, ali ju i nasmijati svojim neodoljivim crnim humorom. Pored već spomenutog Rossellinijevog filma, još je jedno veliko kinematografsko djelo imalo snažan utjecaj na Judea. Riječ je o „Psihu“ redatelja Alfreda Hitchcocka koji je uvelike inspirirao samu strukturu KONTINENTALA ’25 u smislu da film počinje sa žrtvom te svoj fokus u drugoj fazi prebacuje na počinitelja: „Slijedio sam ideju o tome da se beskućnikova priča prebacuje na Orsolyjinu. Ona, naravno, nije ubojica, ali na simboličan način misli da je suučesnica, baš poput svih ostalih oko nje“, objašnjava redatelj Jude.

Na popularnoj internetskoj stranici Rotten Tomatoes koja se bavi prikupljanjem tekstova filmskih kritičara diljem svijeta nova drama s elementima komedije KONTINENTAL ’25 scenarista i redatelja Radua Judea skupila je savršenih 100% pozitivnih ocjena struke što je konačni dokaz koliko je ovaj rumunjski filmaš snimio kvalitetan uradak. Kritičari su apsolutno oduševljeni filmom kojeg prozivaju jednim od najboljih djela sedme umjetnosti ove godine te savršenom mješavinom satire, apsurda, realizma i humora u filmu koji se bavi temama rasizma, nacionalizma te opsesijom vodećih tijela tržištem i razvojem nekretnina. Dramedija KONTINENTAL ’25 zasigurno predstavlja vrhunac dosadašnjeg rada velikog rumunjskog redatelja Radua Judea.

Drama s elementima komedije KONTINENTAL ’25 u domaća kina stiže od četvrtka, 9. listopada!

Povezane vijesti